Prowadzisz kawiarnię i szukasz rozwiązań, które pomogą Ci zwiększyć ruch w lokalu? W poniższym artykule znajdziesz pomysły, które niewielkim nakładem zapewnią napływ nowych klientów i wzrost przychodów!
Pierwsze koty za płoty – czyli marketingowe podstawy nowej kawiarni
Zakładam, że prowadzisz już kawiarnię i odhaczyłeś wszystkie marketingowe must have nowo otwartego lokalu, czyli:
- założyłeś wizytówkę w Google Maps, z aktualnymi godzinami otwarcia, adresem, danymi kontaktowymi;
- założyłeś konto na TripAdvisor;
- wykupiłeś pakiet internetowy i udostępniłeś hasło do wi-fi w widocznych dla gości miejscach;
- prowadzisz media społecznościowe [Facebook, Instagram], ze zdjęciami w dobrej jakości, robione w odpowiednim kadrze;
- stosujesz spójną komunikację wizerunkową, tj. posiadasz logo, przejrzyste menu, ustaliłeś podstawowe zasady brandingu (wykorzystywane kolory, motto kawiarni, sposób komunikacji itp.);
- skontaktowałeś się z portalami, które tworzą listy / rankingi kawiarni w danym mieście, w celu włączenia doń Twojego lokalu np. visitwroclaw.eu
- zadbałeś o podstawy SEO – czyli pozycjonowania na podstawie odpowiednich słów, fraz które w wyszukiwarce wpisują potencjalni klienci szukający kawiarni w okolicy;
- poinformowałeś osiedlowych mieszkańców na grupach na Facebooku, forach internetowych;
- zainwestowałeś parę groszy w promocję – nie zaśmiecajmy świata ulotkami, ale pojedyncze plakaty w gablotach osiedlowych, czy promocja na Facebooku lub Instagramie zdecydowanie na plus!
Super, wygląda na to, że podstawy mamy za sobą. Ale gdyby podstawy zawsze skutkowały sukcesem… Mielibyśmy kawiarnię co 10 metrów!
Jak zwiększyć ruch w kawiarni?
Na początek zestawienie kilku popularnych praktyk, które mimo, że popularne, nadal są rzadko stosowane.
W trakcie dnia lokal odwiedzają przeróżne osoby, od freelancerów, którzy do kawy z automatu zamawiają hasło do wi-fi, po mamy z dziećmi, które zaraz po wejściu szukają miejsca do parkowania dziecięcego wózka. Twoim zdaniem jest zapewnieniu każdemu z gości odpowiednich warunków, komfortu wizyty. W końcu do pracy przy komputerze lub spotkania z przyjaciółką nie zamawialiśmy krzyku znudzonego dziecka.
Kolorowanki – tylko tyle i aż tyle
Dziecko zajmie się na chwilę kolorowaniem świata, natomiast rodzic może na chwilę odsapnąć od rodzicielskich obowiązków w towarzystwie wymarzonej kawy. Masz dwa rozwiązania: kącik dla dziecka – jeśli posiadasz odpowiednio dużo przestrzeni lub po prostu zestaw kilku kolorowanek do wyboru plus kredki. Zadbaj o to, aby obsługa sama wychodziła z inicjatywą i proponowała rodzicom ten magiczny umilacz czasu jak tylko ujrzą małych człowieków.
TUTAJ znajdziesz gotowych do wydruku kilka pozycji kolorowanek, zarówno dla fanów spidermana jak i little pony
Nie zapominaj o dużych dzieciach – zapewne i Ty chętnie grasz w planszówki! Zainwestuj w kilka popularnych pozycji i udostępnij je również większym gościom!
Warsztaty i wydarzenia
Pozwól, aby kawiarnia żyła od czasu do czasu innym życiem – zaproś podróżników, hobbystów, fanów ręcznych prac do zorganizowania warsztatów, wystaw, pokazów. Zadbaj o różnorodność, a poszerzysz grono odwiedzających o ludzi z różnymi zainteresowaniami.
W tego typu współpracy panuje symbioza, Ty udostępniasz przestrzeń i np. promocyjną cenę serwowanych pyszności w trakcie wydarzenia, a zyskujesz zainteresowanie aktualnych gości i promocję wokół wystawcy. Pomysły? Bardzo proszę:
- warsztaty robótek ręcznych;
- pokazy slajdów, filmów / wystawy z egzotycznych podróży;
- pokazy filmowe (tutaj uwaga – zapoznaj się z regulacjami prawnymi, są niestety ograniczenia do publicznej emisji filmów);
- emisja wydarzeń kulturalnych, sportowych (podobnie, uważaj na regulacje);
- wystawy zdjęć i innych prac, nie ograniczaj się do sprzedaży kawy i ciacha, wspieraj kreatywne lokalne dusze dekorując przestrzeń lokalu ich dziełami z opcją bezpośredniej sprzedaży! Masz szerokie pole do popisu – rośliny, zdjęcia, obrazy, ręcznie robione plecaki!
Ekologia – dbaj o środowisko, edukuj i bądź przykładem dla innych!
Świat woła o pomoc, a na Tobie spoczywa eko-odpowiedzialność. Otwierając kawiarnię serwujesz pyszności setkom… Tysiącom osób. Każde minimum w skali miesiąca generuje wiele, a to ma znaczący dla środowiska efekt.
#refusethestraw
#skipthestraw
Kojarzysz te hasztagi?
Akcja rezygnacji z plastikowych słomek ma zwrócić nam uwagę na problem, z którym powinniśmy walczyć od dawna. Dbaj o środowisko tu i teraz, zaczynając od najmniejszych modyfikacji właśnie w Twoim lokalu.
Ekologia jest modna i dobrze się sprzedaje, ale wspieraj ją świadomie, z zyskiem dla całej planety i Twojego lokalu.
Propozycje eko-rozwiązań:
Kawa na wynos z własnym kubkiem – tańsza o x zł.
- reklamuj akcję w social mediach i w lokalu;
- zachęcaj gości do dzielenia się tą informacją w mediach społecznościowych – zdjęcia z własnym kubkiem z Twojej kawiarni pójdą w świaaaaat
Ekologiczne słomki w miejsce plastikowych.
- na rynku dostępne są słomki ze zboża, makaronu, papierowe;
- informacja z plakatu z hasztagami akcji będzie chętnie powielana dalej, działaj!
Kawiarnia – przystanek podróżujących, załatwiaczy pilnych spraw, biznesmenów i pracujących w terenie
Między spotkaniami, w drodze na rozmowę o pracę, w oczekiwaniu na pociąg – najlepsza pozycja na przystanek to oczywiście kawiarnia. Ale czy poza kawą, poszukujemy czegoś więcej?
Wyobraź sobie przedstawiciela biura nieruchomości, który właśnie zmierza na spotkanie w celu podpisania z klientem umowy sprzedaży mieszkania. W drodze orientuje się, że zapomniał kilku niezbędnych dokumentów – co teraz? Ksero i kolejki?
Zaproś agenta do kawiarni, gdzie bezproblemowo wydrukuje brakujące dokumenty na samoobsługowej drukarce Zeccer. Oszczędzisz agentowi nerwów i czasu, które chętnie spożytkuje przy kojącej nerwy zielonej herbacie i kawałku ciasta (w nagrodę za sprawne rozwiązanie kryzysowej sytuacji).
Nie masz jeszcze drukarki dla gości? BŁĄD!
Nie tylko agent potrzebuje pilnego wydruku. Zawalcz o osoby, które:
- chcą wydrukować CV;
- zapomniały dokumentów na ważną prezentację;
- muszą załatwić sprawy w urzędzie i potrzebują szukają punktu ksero.
Zamów bezpłatną maszynę do lokalu. Toner, papier i serwis w ramach umowy 0 – 0 zł 🙂
System lojalnościowy – zbierasz pieczątki? Niech zbierają również Twoi goście!
Nie myśl błędnie w kategoriach strat i pozyskiwaniu wyłącznie nowych odwiedzających. Inwestuj w wizerunek wśród bieżących gości, aby powracali i polecali!
Sam wybierz, która opcja jest atrakcyjniejsza i bardziej Ci odpowiada:
- darmowa kawa co 10. zakup kawy;
- darmowe ciacho co 10. zakup kawy;
- kupon na kruche ciastko za zakup zestawu kawa + śniadanie
- sam coś skomponuj, byle nie szczerze, nikt nie lubi promocji na siłę 🙂